Náboženské tradice Asie (2. svazek) Jihovýchodní Asie, Čína, Korea a Japonsko
Sleva 12% -
z ceny 475,00 Kč s DPH
Nová cena 418,00 Kč s 10% DPH
Předmluva má pro českého čtenáře nepochybnou hodnotu originálního pokusu českého religionisty s výjimečně širokým rozhledem a zkušeností v teorii a praxi současného světového religionistického diskursu.
Od studií filozofických, historických a indologických sledoval ve svých studiích vždy především zřetel kulturně srovnávací v dimenzích obecnějších otázek filozofických.
Jako sinolog mohu přínos průkopnického přístupu profesora Karla Wernera ocenit především z pohledu čtenáře jeho poučeného a inspirativního vhledu do historicky a myšlenkově nejednoduché problematiky východoasijského regionu.
Běžné, zdánlivě univerzální kategorie religiózního myšlení tam často selhávají. A přece, anebo právě proto, je tak důležité zapojovat tento svébytný region do soumezných obrazů dějin a typologií různých soustav a tradic nábožen-ských v náležité spojitosti se soustavami a tradicemi etickými, jako těmi aspekty filosofického myšlení, jež mají k religiozitě nejblíže.
Profesor Werner právě toto činí s nejvyšší mírou korektnosti a invence, bez zjednodušování, oduševněle, srozumitelně. Jako autor umí vyjít vstříc svému čtenáři, aniž by se vzdaloval meritu svého předmětu. Nové opravené a prohloubené vydání tohoto díla je záslužný počin.
V současné české odborné literatuře zůstanou nejspíše tyto jeho dva svazky nadlouho nezastupitelné. Jedinečnými zůstanou i kdybychom se v budoucnu, jak vřele doufám, dočkali od mladší generace orientalistů a religionistů jiných souborných děl, jako tolik potřebného aktuálního výrazu nové generace ideje obecné a srovnávací.
Oceňuji zvláště propojení výkladu o historickém vývoji tradičních filozofických a náboženských proudů tak obrovského regionu (jmenovitě i v oblasti Dálného východu), a jejich střetů s domácími tradicemi, mírou vzájemného ovlivňování i specifickými rysy, jež tyto proudy postupně nabývaly v novém prostředí v jednotlivých zemích.
Partie týkající se Koreje dokazují, že autor i v tak odlehlé zemi, vzdálené jeho původní specializaci, získával cenný nový materiál konzultacemi a terén-ním výzkumem v daném teritoriu.
Za velkou přednost Wernerova vědeckého díla pokládám též zařazení aktuálních informací o "nových náboženstvích", o nichž je toho stále známo poměrně málo.
Toto cenné dílo se nepochybně stane vítaným zdrojem poučení i inspirací v dalším bádání jak pro akademické kruhy a studenty, tak pro široký okruh specialistů a čtenářů zaměřených na bádání a komparatistiku v oblasti vývoje myšlení, religionistiky, kultury i transformací různých náboženských proudů a představ v četných nových "náboženstvích" a sektách současného světa.
Obsah
Úvodem − O povaze asijských náboženských tradic
ČÁST I. NÁBOŽENSKÁ SCÉNA JIHOVÝCHODNÍ ASIE
1. JEDINEČNOST LANKY
“Nežli přišel Buddha”
Dvojí tradice Buddhových návštěv
Zakotvení buddhismu
Svěření pálijského kánonu písmu a příchod mahájánových nauk
Théravádová renesance a politický úpadek
Ekleziastické problémy buddhismu v Kandy
Stopy mahájánové a vadžrajánové praxe
Ostrovní hinduismus a jeho vliv na buddhismus
“Osiření” a obnova se západní pomocí
BUDDHISTICKO-HINDUISTICKÁ IMPÉRIA ZADNÍ INDIE
2.1. Posvátné hory a “božští” králové
Obecné pozadí
2.2. Barmské experimenty
Tři buddhistická království a první sjednocení Barmy
Legenda o Buddhových vlasech a návštěvách
Válčící králové a řevniví mniši
Krize za britské nadvlády a stav po osamostatnění
Duchovní obroda
2.3. Buddhistická království Thajska
Obchod a dveře k osvícení
Od taiských komunit k thajským královstvím
Kráčející Buddha a vize duchovního vesmíru
Buddhistické impérium s bráhmanským základem
Cesta k modernosti
2.4. Metamorfózy kambodžského náboženství
Náboženstvím k státnosti
První sakrální monarchie
Pozemský obraz kosmu
Angkor Wat (“městský chrám”) a Bajon s tvářemi Pána světa
Úpadek a cesta do propasti
Nultý rok a cesta z propasti
2.5. Vietnamská šachovnice
Legendární a historické počátky
Čampa a indočínské setkání
Sjednocování a dělení Vietnamu
“Pod ochranou Quan Am (č. Kuan-jin, Guanyin, Kuan-yin)”
Sekty a menšinová náboženství
3. BRÁHMANISMUS A BUDDHISMUS OSTROVNÍCH KRÁLOVSTVÍ
3.1. Śrí Vidžaja − “Země vítězství”
Ztracený most
Monzun a civilizace
Na vrcholu slávy a sestup
3.2. Javánská enigma
3.2.1. Před vstupem na práh tajemna
3.2.2. Kamenné mysterium
3.2.3. Od synkretismu k islamizaci
ČÁST II. NÁBOŽENSTVÍ V ČÍNĚ A V KOREJI
1. NÁBOŽENSKÉ A NAUKOVÉ SMĚRY ČÍNY
1.1. Počátky a výhledy
Nejstarší náboženské představy
Základní rysy čínského myšlení
1.2. Taoismus (Daoismus)
Základní úvahy
1.2.1. Filozofická tradice
1.2.2. Další osudy taoismu (daoismu)
1.2.3. Konfucianismus
Charakter hnutí a historický kontext
Kuchung-fu-c’ (Kongfuzi, Kung-fu-tzŭ, Konfucius)
Meng-c’ (Mengzi, Meng-tzŭ,, Mencius)
Sün-c’ (Xunzi, Hsün-tzŭ)
Konfucianismus za dynastie Chan (Han, 206 př. n. l. - 220 n. l.)
Vývoj k neokonfucianismu
1.4. Buddhismus
1.4.1. Počátky a šíření
1.4.2. Školy a směry čínského buddhismu
1.5. Křesťanství a náběh k novým hnutím
1.5.1. Etapy křesťanství
1.5.2. Náběh k novým náboženstvím a další osudy křesťanství
1.6. Islám a Čína
2. KOREJSKÁ KŘIŽOVATKA
2.1. Historické pozadí
2.2. Náboženský vývoj
2.2.1. Šamanismus a “korejské náboženství”
2.2.2. Taoismus
2.2.3. Buddhismus
2.2.4. Konfucianismus
2.2.5. Křesťanství a “nová náboženství”
ČÁST III. NÁBOŽENSKÉ CESTY JAPONSKA
1. ŠINTOISMUS A JEHO NÁRODNOSTNÍ A HISTORICKÝ RÁMEC
1.2. Počátky a formování
Předhistorie a první známky náboženství
Cesta k císařskému kultu
“Vznik” šintoismu, šamanismus a kult císaře
1.2. Šintoismus jako tradice a náboženství
1.2.1. Charakter šintoismu a jeho literatura
1.2.2. Náboženská dimenze šintoismu
1.2.3. Metamorfózy šintoismu
2. BUDDHISMUS
2.1. Buddhismus jako politický nástroj
Zakotvení buddhismu v Japonsku
Zvláštní ráz japonského buddhismu
2.2. Doba rozmachu buddhismu a růstu sektářství
2.2.1. Období Nara (710-794)
2.2.2. Období Heian (794-1184)
2.2.3. Období Kamakura (1185-1333)
2.3. Ústup ze slávy a konsolidace
Ženatí kněží a válčící kláštery
Příchod křesťanství 329 “Dřímající” buddhismus
“Probuzení” z dřímoty a nové výhledy
Buddhismus širokých vrstev
3. ZVLÁŠTNOSTI JAPONSKÉHO SYNKRETISMU
3.1. Stopy taoismu v šintoismu a buddhismu
3.2. Konfucianismus
První konfuciánská ústava
Válečná kultura samuraje
Bludné cesty samurajského neokonfucianismu
3.3. Buddhisticko-šintoistický synkretismus
Obecné trendy
Rjóbu šintó (Škola “paralelní cesty bohů”)
Ičidžicu šintó (Škola “jedné pravdy”)
Jui-icu šintó (“Jedinečná” cesta bohů)
3.4. “Nová náboženství”
Charakter nových náboženství
Tenri-kjó (Náboženství božské moudrosti)
Ómoto-kjó (Náboženství “velké základní nauky”)
Seičó-no-ie (Hnutí pro šíření duchovních pravd)
Náboženská exploze po roku 1945
Bibliografie
Slovníček nejdůležitějších pojmů
Slovníček důležitějších jmen a názvů
Rejstříky Věcný a pojmový rejstřík
Rejstřík jmen a názvů
Sdílet na Twitteru
Sdílet na Facebooku